Talvinen seikkailu hybridillä

Asenteeni hybridiautoja kohtaan on ollut aika nuiva sen jälkeen kun ihastuin sähköautoihin. Hybridit ovat tuntuneet jotenkin turhilta. Päätin lähteä testiretkelle Hertzin vuokra-autolla. Autoksi valitsin kolmen hengen ryhmäni kanssa Volvon XC90 T8 -mallin ladattavan hybridin, koska siitä tullee tämän vuoden myydyin ladattava hybridi Suomessa. Kyseinen auto on myös Hertzillä erittäin suosittu. Volvo XC90 T8 on iso katumaasturi, jolle on mitattu noin 40 kilometrin kantama pelkällä sähköllä ajettaessa. Akun voi ladata kotona tai julkisista latauspisteistä pois lukien pikalaturit, ja tietenkin jarrutusenergia otetaan talteen. Lisäksi autossa on 50 litran bensatankki.

Myönnettäköön että jännitin hieman testiauton kokoa, koska olen tottunut ajamaan ”tavallisen” kokoisilla autoilla, mutta mieleni rauhoittui nopeasti ottaessani autoon tuntumaa kaupunkiajossa. Volvo XC90 T8 on miellyttävällä tavalla kevyt ajaa, mikä saa auton tuntumaan ketterältä koostaan huolimatta. Autossa on myös paljon turvallisuuden parantamiseen tähtääviä ominaisuuksia kuten City Safety -järjestelmä, joka varoittaa esimerkiksi pyöräilijöistä ja tarvittaessa jopa jarruttaa kuljettajan puolesta.

kuva3.hybridi

Auton lataus Kilpisjärvellä

Varsinainen testiretki oli noin 1500 kilometrin reitti pitkin Lappia, jonka ääripäät ovat Rovaniemeltä tarkasteltuna Karigasniemi ja Kilpisjärvi. Tarkoitus oli kokeilla samalla mahdollisimman montaa latauspistettä, mutta se jäi valitettavasti haaveeksi, koska vuokra-autossa olikin mukana vain tavallisiin pistokkeisiin sopiva latausjohto. Niinpä saimme ladattua akun vain lämmitystolpista yöpymispaikoissamme Kaamasessa ja Kilpisjärvellä. Oli silti ihan kiva nähdä, että kaikki kiertämämme 11 latauspistettä ovat oikeasti olemassa.

Matka-ajossa Volvo XC90 T8 on vakaa ajokki, ja matkustajana ollessa on mukavaa, kun on tilaa olla. Sähkö kuluu nopeasti vähiin, mutta ajo on uskomattoman pehmeää myös bensiinimoottorilla, koska autossa on ilmiömäinen automaattivaihteisto. Keli oli välillä huono lumen takia, jolloin auton koosta oli hyötyä ja niin oli myös nelivedosta. Jätin turvallisuussyistä power-ajotilan kokeilematta, mutta toinen testiryhmäläinen käytti sitä sen verran, että saatoimme todeta Volvosta löytyvän tarvittaessa kovastikin tehoja. Isoon kattoikkunaan olin sen sijaan pettynyt, koska tähtitaivas näkyi siitä huonosti. Toisaalta autossa oli tavallista hauskempi turvavyövalvonta. Matkustajien vyöttömyydestä hälyttämisen lisäksi autoa ei saanut liikkeelle, jos kuljettajan turvavyö ei ollut kiinni.

IMG 20161126 172438

Yhtenä testipäivänä keli oli luminen.

Kaiken kaikkiaan kilometrejä kertyi testissämme kaupunkiajo mukaan lukien 1565. Bensaa meni keskimäärin 7,74 litraa sataa kilometriä kohti, mikä sinänsä on isolle autolle olosuhteet huomioon ottaen aika vähän. Esimerkiksi Volvon XC90-mallin täysin bensiinikäyttöisen version ilmoitettu kulutus sadalla kilometrillä on keskimäärin 8 litraa. Toisin sanoen testissämme tuotimme hiilidioksidipäästöjä suunnilleen saman verran kuin on ilmoitettu XC90:n bensaversion päästöiksi.

Volvo XC90 T8 oli erinomainen ajettava ja ominaisuuksiltaan monipuolinen, mutta muuten hybridiautot ovat minusta edelleen hassuja välimallin autoja. Volvo XC90 T8:n akku on niin pieni, että sitä pitäisi ladata paljon tai ajaa tarpeeksi pieniä matkoja, jotta päästöt jäisivät minun makuuni tarpeeksi pieniksi. Ladattava hybridi sopiikin parhaiten pääosin lyhyitä päivittäisiä kaupunkiajoja ajavalle, joka tykkää tehdä pidemmät matkat bensiinin turvin. Sellaiseen käyttöön Volvo XC90 T8 on monelle ehkä turhan iso ja kallis.