Sähköautoilu on Suomessa nousussa, ja julkisia latauspisteitä on jo pitkin Suomea. Pääkaupunkiseudulla voi jo kulkea sähköbussilla, Turkuun ensimmäiset sähköbussit saapuvat syksyllä. Suomessa sähköautoja on kuitenkin läntiseen Eurooppaan verrattuna vähän, eikä latausverkosto vielä kata koko maata. Olin varovaisen kiinnostunut sähköautoilusta, mutta minulla ei ollut siitä aikaisempaa kokemusta, ellei muutamaa sähköauton bongausta lasketa. Sähköpyörällä olin sentään ajanut ja siitä pitänyt. Päätin lähteä entiseen kotikaupunkiini Rovaniemelle selvittämään, millaista sähköautolla on ajaa ja matkustaa. Sain Pörhön autoliikkeestä muutamaksi päiväksi käyttööni Nissan Leaf -sähköauton, jolla voi valmistajan mukaan ajaa parhaimmillaan 250 kilometriä yhdellä latauksella. Ajoin kaupunki- ja arkiajoa Rovaniemellä sekä matka-ajona reilun 400 kilometrin reitin Rovaniemi-Levi-Ylläs-Kolari-Pello-Rovaniemi.
Auto oli kerrassaan miellyttävä ajettava. Hyvän penkin lisäksi mukavuutta toi vaihteettomuus ja kevyt ohjaus, joiden takia ajaminen oli helppoa. Vaihteettomuuden ansiosta ajo oli myös tasaista. Sähkömoottori oli huomattavan hiljainen, paikallaan ollessa auton tiesi olevan käynnissä lähinnä siitä, että näyttötaulut olivat päällä. Renkaista tosin kuului yllättävän kova ääni etenkin korkeammilla ajonopeuksilla. Silti musiikkia ei tarvinnut pitää hurjan kovalla sitä kuullakseen, mikä oli hyvä varsinkin pitkässä ajossa. Tykkään kuunnella musiikkia ajaessani, mutta olen melko suojelunhaluinen kuuloni suhteen. Vastoin odotuksiani auto kiihtyi halutessani todella nopeasti. Sarjakuvissa kiihdytyksen tai nopean liikkeellelähdön äänitehoste voisi olla esimerkiksi pienellä kirjoitettu ”zzup”.
Ensimmäinen lataus Rinteenkulmassa.
Rovaniemellä latasin auton Rinteenkulmassa sijaitsevalla pikalaturilla. Matka-ajossa testasin kaikkia reitin varrella olevia latausasemia, jotka sijaitsevat Meltauksessa, Lohinivassa, Levillä, Kolarissa ja Pellossa. Levin ja Pellon asemilla latasin auton akun lähes täyteen, mikä kesti noin puoli tuntia. Muissa paikoissa annoin auton latautua taukojeni verran keskinopeilla latauspisteillä. Latauspisteiden käyttö oli helppoa, koska pisteillä oli selkeät toimintaohjeet. Virran operoimilla latauspisteillä käytin Virran latauskorttia ja Fortumin pisteillä tekstiviestimaksua. Molemmat asiointitavat olivat helppokäyttöisiä ja toimivia. Meltauksen ja Kolarin latauspisteillä latauksen lopettamisessa tosin oli pieniä ongelmia, jotka ratkesivat nopeasti puhelinpalveluun soittamalla.
Orava tarkkailee latausta Meltauksessa.
Kokeilun aikana käyttämäni latauspisteet oli sijoitettu varsin mukavasti. Rovaniemellä ehdin latauksen aikana käydä lenkkariostoksilla ja jäätelöllä tai istua autossa katselemassa televisio-ohjelmaa älypuhelimella. Meltauksessa kävin lihapullilla ja matkaseurani osti poronfileen iltapalaa varten. Meltauksessa aikaa olisi kyllä voinut kuluttaa maisemaa katsellenkin, näkymä kun oli suoraan kohti Ounasjokea. Lohinivassa puolestaan söin erinomaisen, vastapaistetun munkin. Levin latausasema oli ihan Hullun Poron vieressä ja Kolarin piste oli huoltoaseman seinässä. Pellon latausasemalle saavuin sen verran myöhään, että Vihreän pysäkki oli jo suljettu, mutta siinä kohtaa matkaa pieni ulkona jaloittelu olikin paikallaan.
Lataaminen tekstiviestimaksulla oli helppoa.
Jännitin etukäteen akun riittävyyttä etenkin matka-ajokokeilussa, mutta ainoa kerta, jolloin akku kävi vähänä, oli Kolarin ja Pellon välillä. Lähdin Kolarista vajaalla akulla, ilmastointi päällä ja pienellä kiireellä Pelloon, jotta matkaseurani ehti viiniostoksille poroa varten ennen kaupan sulkeutumista. Kaupunkiajossa kokeilemani auto oli ehdottoman näppärä ja matka-ajossakin mukava, joskin pidemmät matkat vaativat sähköautolla vähän enemmän suunnittelua ja aikaa kuin polttoainekäyttöisellä autolla. Useamman pysähdyksen taktiikka oli siinä mielessä mielekäs tapa matkustaa, että taukoilun avulla ajamiseen ei turtunut ja oli siis helpompaa pysyä tarkkaavaisena. Kaiken kaikkiaan ensimmäinen sähköautokokemukseni oli niin positiivinen, että kyllä hieman kirpaisi palauttaa auto kokeilun päätyttyä.